slovak ariel club in english about us in english

výmena vodítok na hlave Ariela

Toto je postup ,ktorý som použili pri oprave hlavy válca na Ariel 500 OHV rok 1929.Vodítka ventilov na Mirovom stroji už boli mechanicky poškodené a ventile nemali správny chod.Rozhodol som sa teda pre výmenu.Hlavu som očistil od mastnoty a nečistôt.Rozobral som postupne obidva ventilové zámky a vysunul pružiny.Hlavu som následne opieskoval,čím som z nej odstránil posledné zbytky karbónu a hrdze.Vodítka ventilov som vylisoval za studena.Chcel som použiť čo najviac pôvodných dielov a preto som sa rozhodol ,že ponechám aj pôvodné ventile.Nechal som teda prebrúsiť stopky ventilov,aby som z nich odstránil drobné poškodenia.Spôsobilo mi  to však drobný problém,pretože som nedokázal zohnať výstružnik  na mieru a musel som ho dať prebrúsiť.Na vodítka som použil šedú liatinu legovanú cínom od výrobcu Buzuluk a.s.Komárov.http://www.buzuluk.eu/Vodítko musí byť vyrobené na jedno upnutie včítane prestruženia otvoru pre ventil.Časť vodítka, ktorá bude v hlave musí byť vyrobená s presahom 0,03-0,05mm.Otvor v hlave pre vodítko je dobré skontrolovať výstružnikom a hlavu je teba nastriekať farbou na vysoké teploty,ešte pred montážou nových vodítok.Ja som na to samozrejme zabudol a tak som musel oblepovať pružiny ventila pri povrchovej úprave.Hlavu som nahrial na elektrickej platničke a vodítka som nechal zmraziť v mrazničke (doporučujem zatajiť pred manželkou) Farba sa pri prvom vypálení poriadne upne na na kov.Škoda len, že to na prvý raz trocha zadymí.Rozdiel teplôt spôsobí ,že vodítka idú do hlavy ľahkým nabitím plastovým kladivom.Po vychladnutí je ešte treba skontrolovať,či ventil nemá príliš tuhý chod-pohybu a v prípade potreby ešte raz prestružiť.Pre úpravu sediel ventilov som som použil 45° kužeľovú frézku. Stopku frézky som však tiež musel nechať prebrúsiť podľa otvoru pre ventil v tolerancii H7.Ventil som ešte zabrúsil najprv hrubou a potom jemnou pastou na ventile, aby dokonale sedel.Pružiny a misky ventilov boli nepoškodené a tak som hlavy zmontoval na komplet. Tesnosť som skontroloval tak ,že som hlavu obrátil a nalial som do nej Technický benzín.V prípade prepúšťania je treba proces zabrusovania pastou zopakovať.

Karol Burger

PS"opravovali sme viac kusov hláv,preto nie všetky obrázky sú z jedného motora ".



Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 5

Komentáre

Dušan [15.12.2013 15:18:56]
celkom dobrý článok.

Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 54.162.136.26