slovak ariel club in english about us in english

Renovácia prevodovky Burman

Ako sme renovovali prevodovku Burman na Ariel z roku 1928.

V lete 2012 som sprostredkoval kúpu Ariela z roku 1927. O nejaký čas neskôr ma oslovil kamarát s prosbou o pomoc pri renovácii prevodovky Burman. Bola to pre mňa výzva, veď to ja som sprostredkoval kúpu tohto stroja. Vedel som, že nebudem mať dostatok času, a tak sa môže renovácia pretiahnuť. No majiteľovi to nevadilo. Pustili sme sa teda do práce. Prevodovka vyzerala v poriadku a kompletná, no hneď pri rozoberaní prvých častí sme prišli na množstvo nedostatkov. Páka na nakopávanie bola z prevodovky Hurt a samozrejme s iným modulom zuba. Odnieslo si to koliesko voľnobežky. Hlavný hriadeľ bol osústružený a vôľa bola vymedzená hliníkovým plieškom. Vývodové koliesko už asi bolo zošľahané, takže ho bývalý majiteľ jednoducho prevaril iným ozubením. Vypínanie spojky síce fungovalo, no páčka bola jeden veľký zvarenec a obe ušká boli odlomené. Niekto ich nahradil oceľovými. Držiak

hriadeľa štartovacej páky - popraskaný a deravý. Bol síce efektne prenitovaný kusom ocele, ale na zrenovovanej motorke by také dekorácie majiteľ asi nechcel. Rozobrali sme teda prevodovku do poslednej skrutky a všetko sme očistili a odmastili. Kolesá prevodovky boli už dosť poškodené. Zuby má prevodovka skoro vždy v poriadku, no miesto, kde sa zboku zasúva jedno koleso do druhého, býva často opotrebené. Zaniesol som teda hlavný hriadeľ a kolesá do strojárskej dielne na opravu. Hriadeľ mi nazvárali vrstvou ďalšieho materiálu, osústružili nový kužeľ podľa spojky a vyrobili novú drážku pre klin. Styčné plochy kolies prevodovky boli zarovnané. Trochu som sa bál ako opravíme poškodené hliníkové časti, no pán Lapoš z Budatína odviedol perfektnú prácu. Všetok chýbajúci materiál doplnil a praskliny zvaril. V priebehu niekoľkých minút bolo z čoho vymodelovať tvary, aké mala prevodovka ešte pred pár desiatkami rokov.

Po opracovaní a vyleštení sa objavil drobný rozdiel v odtieni novo navarovaného  materiálu. No to už je daň za vek renovovaného stroja. Prevodovka bude pracovať v nanovo zrenovovanej motorke, tak sme zvolili úpravu do lesklého povrchu. Zamaskuje sa tak aspoň trochu miesto opravy.

Leštenia sa ujal Michal, a že sa tejto práci rozumie, je vidno už letmým pohľadom. Všetko opracoval najskôr nahrubo. Používal plátno "60" a postupne prechádzal všetky diely jemnejším a jemnejším plátnom až po hrúbku "240". Až potom prišlo na radu samotné leštenie. Veľa ľudí robí chybu v tom, že sú nedočkaví a snažia sa leštiť ešte nedostatočne vybrúsený povrch. Výsledný efekt potom nie je ani zďaleka taký dobrý. Prevodovka síce v minulosti určite nebola taká lesklá, no zhruba po pol roku sa lesk mierne vytratí a ostane len hladký povrch hliníka. Takáto úprava sa aspoň podľa mňa už bude podobať originálu.  

Pri oprave otvoru pre hriadeľ aretácie sme zvolili radšej púzdro. Bolo to jednoduchšie a celkom určite bude lepšie prenášať tlak ako novo navarený materiál. Kôš spojky dostáva vždy poriadne zabrať. Je síce vyrobený z tvrdého materiálu, no lamely narážajúce do vodiacej drážky dokážu časom narobiť poriadnu paseku. Pre opravu koša sme zvolili prefrézovanie drážok na väčší priemer a vyrobenie nových lamiel so širším vodiacim jazýčkom. Výpalky lamiel sme zakúpili už osadené korkom od pána Kola z Rychnova nad Knežnou, no sú dostupné aj na anglickom Ebay. Opracovaný spojkový kôš sme dali načierniť a ozubené koleso pre primárnu reťaz sme poslali na chemické poniklovanie spolu s matičkami, miskami a pružinami spojky, aby to všetko hralo kontrastom. Štartovacia páka musela byť nová, podarilo sa nám ju zohnať na stránke www.veteran.cz. Sústružník spravil púzdro pre hriadeľ štartovacej páky a páku samotnú sme poslali na poniklovanie do Classicchrome vo Vrábloch. Poniklovanie trvá zhruba 4 mesiace, ale sú firmy, ktoré tento proces zvládnu aj za mesiac. Po spätnom doručení všetkých dielov sa môžeme konečne pustiť do samotného skladania.Najprv sme zložili spojku. Po vložení gumových pružín pre tlmenie nárazov už išlo iba o jednoduché priskrutkovanie "nových" dielov. Našťastie hlavné valčekové ložisko bolo v poriadku, čím sme ušetrili pomerne značný obnos financií. Túto prevodovku sa už niekto pokúšal renovovať. Púzdra samotné boli v poriadku, ale pri rozobraní dotyčný poškodil kulisu, vodiaci kameň a úchyt aretácie. V depozite máme dostatok poškodených prevodoviek, a tak sa mi podarilo doplniť chýbajúce diely. Samotné zloženie prevodovky už nie je taký problém. Človek ľahko pochopí, ako to celé funguje. Kedysi sa veci vyrábali omnoho jednoduchšie a vydržali omnoho viac ako dnes. Pre orientáciu uvádzam časový a finančný rozpis, koľko to celé vyšlo.


Môj strávený čas /5 hodín/
 25 EUR
Zvárač 20 EUR
Ložiská 34 EUR
Brúsenie, leštenie a materiál
100 EUR
Spodné štifty, matice
4 EUR
Frézovanie, sústruženie, čiernenie /spojka a prevody/
50 EUR
Pieskovanie, niklovanie dielov spojky
10 EUR
Lamely
40 EUR
Štartovacia páka
60 EUR
Niklovanie 85 EUR
Držiak prevodovky
1 EUR
Gumené pružiny spojky s krytmi
 39 EUR
Púzdro hriadeľa nakopávačky
12 EUR
Pružina nakopávačky
14 EUR
Matice leštené
5 EUR
Kulisa a kameň
10 EUR
Ozubený protikus štartovacieho segmentu s maticou a pružinou
10 EUR
Ozubené koleso na sekundárny prevod ako bonus
0 EUR
SPOLU
519 EUR

Určite si každý z vás vie niektoré práce spraviť sám alebo lacnejšie. Tento zoznam je o tom, koľko to stálo mňa. Samozrejme, že každá prevodovka potrebuje iné a ja osobne vám prajem, aby tá vaša potrebovala čo najmenej.


Tak hor sa do práce, nech už to jazdí.

Karol Burger


Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 6

Komentáre

Žiadne komentáre
Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 54.162.136.26