slovak ariel club in english about us in english

Kartre - leštiť či pieskovať?

Chcem sa v vami podeliť o skúsenosti s renováciou karterov pre motor Ariel. Keď som pridal fotografiu leštených karterov do diskusnej skupiny na Facebook-u, zrazu sa začali objavovať názory, či to tak malo alebo nemalo byť a či to nebolo treba spraviť inak. Nechcem nikomu vnucovať svoj názor. Ponúkam len porovnanie metódy opracovania a výsledný produkt. Ako prvé som opracoval kartre pre Ariel 500 OHV r.1928 a použil som brúsne plátno zo zrnom 120. Očistené kartere som nahrubo vybrúsil, a potom som prešiel na plátno so zrnom 220. Všetky plochy som sa snažil opracovať čo najlepšie, no zároveň som sa snažil zachovať aj chyby od liatia, ktoré zanechal už výrobca. Hlboké ryhy spôsobené používaním motocykla v dobách dávnych som tiež ponechal. Zdalo sa mi vhodné zachovať takto aspoň časť z histórie  tohoto motora. Keďže som používal vhodné elektrické náradie, brúsenie očistených karterov zabralo zhruba  2 hodiny. Na leštenie som používal handrový kotúč a zelenú pastu. Zvyšky pasty som po doleštení odstránil priemyselným čističom. Dobrý je však aj technický benzín. Časovo to zabralo tiež zhruba 2 hodiny. Výsledný efekt bol možno až príliš vysoko lesklý, a tak som kartre ešte prebehol kotúčom z podobného materiálu ako metla, aby som dosiahol čiastočné zmatnenie.Pre druhé kartre z Ariela 500 OHV r.1927 som použil opieskovanie balotínou. Jedná sa o drobné sklené guličky. Je to vlastne materiál, ktorý používajú cestári na dosypávanie do čerstvo nastriekaných čiar a práve vďaka tomu v noci odrážajú svetlo. Kartre som najskôr len zbežne opracoval plátnom 120 a  opieskoval balotínou. Drobné guličky dočistili nedostatky po odmastení a zaklepali škrabance. Povrch sa mi stále zdal moc drsný, preleštil som ho teda tiež prúteným kotúčom pre zrazenie prípadných drobných vrstiev, v ktorých by sa v budúcnosti mohli ukladať nečistoty. Časovo to zabralo približne 3 hodiny.Pre úplnosť musím priložiť aj kartre opracované chemickým leštením. Ja osobne som túto technológiu nepoužil, ale pre Mirkov Ariel 557 r.1930 bola použitá práve táto metóda a výsledný efekt sa mi osobne zdá veľmi dobrý. Motor bol chemicky leštený v roku 2010 a stále vyzerá veľmi dobre. Predný kryt rozvodu bol ale po chemickom leštení ešte preleštený na kandrovom kotúči. Majiteľovi sa totiž nepáčil.Ja som použil leštenie pre motor 557 SV r.1928 pred pár rokmi a vysoký lesk sa stratil zhruba do dvoch rokov. Teraz motor dostal primeranú patinu a už sa nik nepozastavuje nad tým, že v čase výroby motora na leštenie vo fabrike určite nikto nemal čas, a že to určite nemalo tak byť.Prikláňam sa k názoru, že ak sa vám podarí zohnať motocykel v pôvodnom stave, bolo by asi dobré vykonať na ňom čo najmenej úprav a zachovať ho v čo najpôvodnejšom stave. Vtedy by som nepovažoval za vhodné snažiť sa ho akokoľvek "vylepšiť". Väčšinou sa nám však podarí zohnať len nejaký vrak a diely na starší motocykel lepíme dlhodobým sledovaním internetu a návštevami rôznych búrz. V tomto prípade u motocykla "Made in Chotusice" sa nebránim menším úpravám. Veď nakoniec motocykel aj tak bude musieť dostať nový lak a nikoho nebude chcieť presvedčiť o tom, že je to obzvlášť zachovalý originál. Rozhodnite sa sami, ktorú metódu opravy vašeho motocykla zvolíte. Na fotografiách si však už teraz môžete pozrieť výsledný efekt toho, čo som spravil ja a ako to vyzeralo po pár rokoch.

Burger Karol




Hodnotenie dokumentu


počet hodnotení: 10

Komentáre

Žiadne komentáre
Vaše meno
Váš e-mail
Vašu adresu uvidí len administrátor
Váš komentár

IP Adresa: 54.162.136.26